Betala med ett leende – Smile to Pay

By september 5, 2017 september 11th, 2017 E-handel

Senast skrev jag om hur Strellson lät sina kunder betala utvalda artiklar med Facebook likes. Denna gång tänkte jag belysa en ny teknik som låter kunder använda sitt leende som betalningssätt.

Det är den stora shoppingjätten Alibaba som har utvecklat ett sätt för kunder att betala genom att le in i en kamera. Eller ja, det är väl inte nödvändigt att le kanske, men det är ett trevligt sätt att säga att man letar upp dig i en databas av ansikten. Smart branding, ni vet. 😉

Betalning via ansiktsigenkänning har varit på tal i några år nu. För två år sedan avslöjade Alibabas grundare Jack Ma planerna på att implementera teknik där man kunde betala i mobilen på detta sätt. Det har gjorts jämförelser med Apple Pay där man kan betala med sitt fingeravtryck. Nu har alltså Alibaba tagit steget att testa detta på riktigt i Kina. KFC (Kentucky Fried Chicken) i Hangzhou är platsen man valt att börja med.

På denna restaurang behöver man dock inte ens använda sin telefon så länge man registrerat sig med Alipay-appen. Man går fram till en terminal, gör sin beställning och väljer bord. Därefter analyserar 3D-kameran på terminalen ditt ansikte och identifierar dig. Som extra säkerhet fyller man även i sitt mobilnummer. På videon kan man se hur de tänkt på att det ska fungera även om man byter hårfärg, är hårt sminkad eller har flera andra personer runt sig.

Att det blev just KFC som fick pilottesta detta är inte så konstigt. Alibaba är nämligen investerare i Yum China som sköter KFC och andra snabbmatsföretag som McDonald’s och Taco Bells verksamheter i Kina.

Det märks tydligt att Alibaba tror på sin vision om en handel som integrerar element av försäljning online och offline. “Smile to Pay” platsar väl in i denna strategin. Men jag kan inte låta bli att undra vilka utmaningar de kommer ställas inför om det ska implementeras i Europa med tanke på de nya hårda reglerna gällande personuppgiftslagring när GDPR träder i kraft nästa år.

Kommer detta betalsätt vinna på att det är snabbt och smidigt? Eller kommer det ratas av konsumenter för insamlingen av deras ansikten? Skulle du känna dig bekväm med detta?

Det är lite tidigt att avgöra hur väl detta skulle fungera, men kan man påvisa att det ökar konverteringen kommer vi på Kon-IT rekommendera detta till våra kunder och hjälpa dem med detta när och om det kommer till Sverige. Intressant hade varit att veta vad kostnaden för betalmetoden skulle landa på dock. Men enligt vår erfarenhet är enkelhet för de handlande en väldigt viktig faktor som ökar konverteringsgraden.

Emil

Emil Johansson, Web & E-Commerce
Telefon: 072-066 82 07
E-mail: emil.johansson@kon-it.se