Microsoft upplevelserum dagens genomgång

By | Uncategorized | No Comments
O365

Microsoft upplevelserum dagens genomgång

Intresserade deltagare, många bra frågor i dagens grupp. Mycket diskussion kring mötesstruktur, dokumentsäkerhet och hantering av olika projektgrupper i groups.

För att uppnå och hitta synergier kring att arbeta mobilt med dokument är upplevelserummet ypperligt, från företagets ledning till att implementera det direkt ner i organisationen. Hur skall vårt företag jobba med dokument? Vilka policys skall företaget ha i sin mötesstruktur?

Läs mer här och boka din plats i Microsofts upplevelserum och se hur Office 365 skulle kunna arbeta effektivt.

Så förhindrar du att information från ditt företag läcker ut

By | Uncategorized | No Comments

Så förhindrar du information att läcka ut

Idag läser jag i GP en artikel om tre Göteborgskvinnor som sa upp sig och startade eget, men samtidigt stal värdefull information från databaser hos sin tidigare arbetsgivare. Sensmoralen i artikeln för dig som företagare är naturligtvis att du aldrig kan vara nog försiktig. Stöld av digitalt lagrade affärshemligheter är tyvärr ganska vanligt och självklart finns ett stort mörkertal. Om det kan man till och med läsa mellan raderna om i nämnd GP-artikel, när uppdagandet av stölden kom av en ren slump.
Ordet IT-säkerhet (eller Cyber Security) är nästan lika gammalt som ordet IT. Ändå finns det företag än idag som inte tar informationssäkerheten på allvar. Du låser fast din gamla cykel när du går in och handlar, men missar att skydda affärskritisk data värt mångdubbelt mer. Informationen kan sedan användas i konkurrerande syfte, eller i till och med direkta hot-situationer. Och stölderna kan komma från både externt och internt håll.

Lösningen finns i Microsoft Office 365

Men med hjälp av funktioner i Microsoft Office 365 och Sharepoint (som mest är känt för funktioner att effektivisera din datahantering) kan du som administratör styra läs – och skrivrättigheter till företagets alla filer och dokument, och effektivt förhindra dokument att hamna i orätta händer.

Du kan även sätta rättigheterna efter att de mailas iväg, eller kopierats ut från din miljö, som i det ögonblick de sätts gör filerna oläsbara. I de fall någon slutat på företaget som haft tillgång till företagets data så går det alltså i efterhand att förhindra att de blir läsbara. Detta enbart genom att ändra rättigheterna, så de som slutat inte längre har rätt att läsa dem. Denna funktion är också användbar om du råkat maila information till fel person. Med ett några knapptryck kan du förhindra att informationen går att läsa av någon annan än de du bestämt.

Det som GP´s artikel förtäljer är inte bara förkastligt för företaget, utan även en tragedi för de tre kvinnorna och deras familjer. Det finns alltid vägar runt för en kreativ tjuv, men det som hänt här i just detta fall hade enkelt gått att avstyra med en vanlig installation av Microsoft Office 365.

PS. De dömda kvinnorna i artikeln överklagar domen och menar att de är oskyldiga.

 

Mer information

Kontakta någon av oss på Kon-IT om du vill veta mer. Tel 0520-141 50, eller läs mer om vår utbildning i Microsoft Office 365 (a.k.a. Upplevelserummet)

http://kon-it.se/upplevelserummet

Thomas Fälldin, Key Account

Microsoft Upplevelserum

By | Uncategorized | No Comments
Microsoft Upplevelserumm

Microsoft Upplevelserum

Nu är Upplevelserummet färdigställt och redo att ta emot första deltagarna i nästa vecka. Här kan man via 4 mobila arbetsplatser med full touchfunktion från Fujitsu, arbeta och testa hela Office365 sviten. Varje arbetsplats har självklart egen Iphone. Här får deltagarna möjlighet att testa av hur företaget kan ha effektiva Skypemöten i både dator, platta eller smartphone och ha full koll på företagets dokument. Vill man skriva ut gör man det enkelt på smarta Top Notch maskiner från Lexmark.

Här kan du läsa mer om Microsoft upplevelserum och om du vill redan nu boka din session

Det finns inget som heter fri frakt

By | Uncategorized | No Comments

Leverantörer som omnämns i detta blogg-inlägg

Unifaun Transportadministration

www.unifaun.se

Magnusson & Frej – Pack och Plock

www.magnusson-frej.se

Pack o Plock –  Pack och Plock

www.packoplock.se

Aktuella Events

 

Det finns inget som heter fri frakt

En av de bäst bevarade hemligheterna inom framgångsrik e-handel är att lista ut hur man skickar sina ordrar lönsamt. För frakt representerar en avsevärd kostnad för e-handlare, och om du inte gör din research, så kan du hamna i en situation där du går back på vissa ordrar då frakten äter upp hela marginalen.
Först kan vi konstatera – det finns inget som heter fri frakt. Vad det handlar om är en rabatt där du går in och subventionerar fraktkostnaden i hopp om att få nya kunder, eller fler ordrar.

Hur ska du då se på fraktkostnaden?

  • Du kan se det som en marknadsföringskostnad, då du väljer att ta kostnaden för frakten för att öka försäljningen.
  • Du kan också sälja frakt som en tjänst till dina kunder, gör du detta bra så kan du ha en god marginalförstärkare på varje order, men här gäller det att både förhandla sig till bra inköpspriser för frakten, samt att ha koll på orderingången då för kunden upplevda orimliga fraktpriser kan minska konverteringsgraden.
  • Du kan lägga på ett schablonbelopp på dina priser för att täcka fraktkostnaden.
  • Vanligast är väl kanske ändå att man säljer sin frakt för självkostnadspris
Oavsett synsätt – du måste veta vad en given produkt kostar att frakta, inklusive emballage, transportettiketter med mera, så du har koll på dina fraktkostnader. Men har du järnkoll på kostnaden för din frakt?
Innan du prissätter artiklar och frakter, använd en enkel tabell (ett enkelt exempel kan du ladda ner här), där du mappar upp alla kostnader du har för att få en produkt hela vägen fram till din kund. Många e-handelsentreprenörer blir chockerade över hur snabbt kostnaderna växer när man slår ihop dem – fastna inte i denna fälla.

3 Tips för att ha kontroll på fraktkostnaderna

1. Packa väl

Håll nere volymen per kolli. I de flesta frakter där det gäller styckegods är det volym som avgör priset jämf mot enbart vikt. Det gäller alltså att hitta ett emballage och inneremballage där man inte tvingas betala dyrt för att transportera luft. Din emballagesäljare kan rekommendera olika modeller av emballage till dina 10-20 vanligast säljande produkter / snittordrar och de borde täcka in 80% av dina paket. Resterande får man antingen ha fler sorters emballage i lager för att täcka in, eller improvisera när behovet uppstår, t ex skära ner kartonger och ändamålstillverka inneremballage ad hoc.

2. Goda relationer

Se till att välja ut en eller ett par samarbetspartner här. Använd en eller två transportörer och försök förhandla dig till ett så bra pris som möjligt. Får du upp  volymen så går det ganska fort att förhandla ner priset per kolli. Samma sak gäller emballage, se till att hitta en bra pålitlig leverantör av emballage, och få en personlig säljkontakt. Om du inte har tillräckligt omsättning för att få några större rabatter på emballage, försök gå ihop med någon annan e-handlare för att köpa större partier av emballage.

3. Minimera produktionskostnaden

Det är svårt att sätta en kostnad på arbetstid, men oavsett vad du eller dina anställda kostar i timmen så är det alltid värt att försöka titta på pack- och plockrutinerna. Hur mycket tid lägger ni på att plocka och packa ordrar, är också något man behöver hålla nere, i synnerhet när volymerna går upp. 2-3 onödiga minuter per order ger väldigt många timmar extra i månaden helt i onödan.
Försök att se hela flödet och skaffa en bra integration mellan affärssystemet och webbshoppen så kundens adressinfo går in automatiskt. Kombinera detta med en integration mot ett TA-system (Transportadministration) för att snabbt kunna boka transporter och skriva ut dagens alla fraktsedlar med ett enda knapptryck, t ex Unifaun har en suverän lösning på detta.
Minimera tiden du lägger på plock genom att ha en bra process. Använde genererade plocklistor,  ett bra affärssystem kan ge dig strukturerade plocklistor där du plockar i den ordning lagret är uppbyggt och tar många ordar per plockrunda. Ha en dedikerad packplats där det emballage du använder oftast är placerat rakt framfördig och resten längre bort beroende på hur ofta du använder den typen av emballage.
Återigen, se till att knyta till dig en bra leverantör på pack och plock, så kan du be din säljare / KAM här att besöka dig en gång då de garanterat kan ge dig värdefull information om best practice kring pack och plock.
Niklas Helgesson

Niklas Helgesson

Manager Business Unit ERP & E-commerce

IT-kompetens, moln och digital transformation–del 2

By | Uncategorized | No Comments
telefoner och appar

IT-kompetens, moln och digital transformation–del 2

Se dig omkring. Hela vår värld är digitaliserad, eller snarare på god väg att bli. Med begrepp som ”Internet Of Things”, ”Big Data” och ”Augmented Reality” m.fl. får till och med den mest hugade ibland svårt att hänga med på alla plan i den tekniska utvecklingen. Tiden är redan förbi när man kunde tänkta att ”digitalisering” kanske vore en bra strategi för att modernisera sitt företag och skaffa sig ett försprång mot konkurrenterna. Idag konstaterar vi att den krassa verkligheten snarare uttrycks som det något brutalare ”digitalisera eller dö”. Digitalisering är inte ens en IT-fråga längre, utan istället någonting som pågår överallt runt omkring oss.

Se upp för Millennials!

I digitaliseringens upplevelsecentrum står så klart vår smarta telefon. Älskad och hatad, men som en skänk från ovan inte minst beträffande effektivitet och mobilitet. Till och med barnen är utrustade med en smart telefon idag. Ibland mycket långt ned i åldrarna, och min nioåring hemma är inget undantag. Han hanterar dessutom sin smarta telefon mer naturligt än vad jag gjorde för inte så länge sedan, och hans syn på teknik, elektronik och mobilitet är helt bekymmerslös. Vi från en äldre generation måste inse att vi är invandrare från en odigitaliserad värld, medan den yngre generationen – alltså millennials eller generation y – har fått det med modersmjölken. Detta konstaterande är intressant utifrån ett företagarperspektiv, för tittar man på hur millennials använder exempelvis sociala medier, samt hur de rör sig i spelvärlden och i den digitala djungeln, så inser man också att den verkligheten för dem är lika verklig som den verkliga verkligheten. Gränsen mellan att träffas på riktigt och över nätet är om inte utplånad, så i alla fall hårfin. För dem är världen redan digitaliserad. Millennials har också ett annat köpbeteende. De har ingen acceptans för söliga lösningar och blir uttråkade om inte köpet och leveransen kan ske omgående. De förväntar sig en fulländad köpupplevelse, en omedelbar belöning i varje köpsituation.

I kraft med att den unga generationen också är i full fart att göra karriär och med det vinner allt större ekonomiska muskler, kommer deras krav som konsumenter också att tvinga företagen att förändra sig för alltid. Den resan har redan pågått ett bra tag.

Är du på riktigt?

Lösningen – för det finns en sådan – är att lära dig kommunicera effektivt med kundernas smarta telefoner och deras användare, och faktiskt anpassa hela din digitala transformeringsstrategi därefter. Och just här kan du vara trygg med att du gör en långsiktig och bra investering. Det är nämligen inten tvekan om att telefonerna och de lösningar de kan erbjuda i form av appar, kommer att fortsätta att spela huvudrollen under en lång tid som vår fjärrkontroll mot världen. Egentligen har du och ditt företag inte något alternativ, för låter du bli att anpassa dig och tror du kan fortsätta göra affärer utan en digital transformation, ser du nog fram emot en vikande omsättning. Och det gäller i stort sett alla branscher.

Med andra ord – om allt fortsätter som vanligt hos dig, med dina vanliga administrativa rutiner och i dina vanliga säljkanaler – slutar du inte bara att vara konkurrenskraftig. Du kommer inte ens att vara en del av verkligheten för en stor del av befolkningen.

Thomas Fälldin är Key Account och affärsstrateg på Kon-IT. Han är civilekonom med inriktning mot organisationsteori, men har varit verksam i IT-branschen i över fem år.