Handla kläder med Facebook likes

By juni 29, 2017 E-handel
Handla kläder med likes

Ja, nu kan man tydligen handla kläder med Facebook likes (att man trycker ”Gilla”). Det låter märkligt, det kan jag hålla med om. Men faktum är att Schweiz största tillverkare av herrkläder, Strellson, har lanserat en webshop där man kan betala med likes: https://strellson-likeshop.com/

På startsidan skriver företaget: ”Allt du behöver göra för att få din favoritlook från den nya Strellsonkollektionen: välj den, dela den med ett personligt Facebookinlägg och uppmuntra dina vänner att betala för den – med sina likes.”

Sättet det fungerar på är att de har ett utvalt sortiment av kläder med olika mål för hur många likes man behöver komma upp i för att ”köpa” plagget.

Kläder

Det räcker dock inte att dela ett inlägg och få likes på sin tidslinje. Man får skapa ett konto i deras shop genom att logga in med sitt Facebook-konto. Sedan laddar man upp en bild på sitt ansikte så det ser ut som att man har på sig kläderna.

Kläder Personlig Bild

Och på denna sida med sin egna bild behöver besökare trycka på ”Gilla” för att det ska räknas. Kommer man upp i det angivna antalet likes så får man plagget. På det sättet kan man säga att det fungerar lite som en tävling, och det framgår inte riktigt hur många exemplar av varje plagg som finns. För tillfället finns det 14 olika plagg att välja på och två är redan slutsålda.

Början på ett nytt koncept?

Det som är lite intressant är att det inte skulle vara första gången kunder kan få produkter eller tjänster som är betalda via reklam/exponering. TV har i stort fungerat på detta sätt länge redan. TV-bolagen säljer exponering till företag och kan erbjuda sina tittare ett kvalitativt utbud utan eller till låg kostnad för kunden.

Reklambyrån som skapat webshopen heter Serviceplan Campaign X. Målet med kampanjen säger de är att ”åstadkomma en viral effekt genom att begära likes och dela inlägg i syfte att bredda communityt och förbättra varumärkeskännedomen”.

Genialisk marknadsföring, eller en dyr fluga? Kan det vara början på något större?

Oavsett vad kan det vara värt att hålla ett öga på. Man lär sig alltid något. Personligen tror jag att detta är ett genialiskt drag. Tiden får utvisa.

Homer Simpson

”Quiet, the commercial’s on! If we don’t watch these, it’s like we’re stealing tv.”

– Homer Simpson

Emil

Emil Johansson, Web & E-Commerce
Telefon: 072-066 82 07
E-mail: emil.johansson@kon-it.se