Scandinavian e-business camp 2017

By maj 18, 2017 E-handel, Event

Sebc – Scandinavian e-business camp 2017 är igång! Kon-it bloggar live från detta årets e-handelsevent.

Kon-IT är på plats och lyssnar på massor av spännande talare – handelsexperter från sverige och europa. Clarion post hotell är fullspäckat med hundratals hungriga e-handlare för detta 2dagars-event!

Först ut bland föreläsarna på plats var:

Carin Blom, Postnord

som presenterade e-handels barometern Q1. (släpptes 09:30 idag)

Tema Export; hur beter sig utländska konsumenter och hur får man behålla sina svenska kunder?

Tillväxten inom svensk e-handel q1 var hela 18% och idag handlar 2/3 svenskar online.

17% av dessa handlar från utländska siter och en tredjedel av dessa köp sker från kinesiska siter. Dessa har många ordar med varför sig låga ordervärden, ex vis Wish, aliexpress med flera.

E-barometern 2017 q1 kan du ladda ner här:

E-barometern 2017 Q1

 

Därefter följde

Jorij Abraham, E-handelsprofessor

The future of shopping

 Jurij berättade om Amazons späntade hårdvara / system ”Alexa” där man kan köpa genom att säga ”buy” och hur detta kommer att revolutionera handeln. Det visades exempel på framgångsrika handlar med Augmented reality (pokemon Go) och hur de stora globala aktörerna använder sig av AI.
VR används på försök inom bland annat fordonsindustrin, där ett köp för 10 år sen krävde 7.6 kundbesök men idag är nere på endast 1.6 besök hos bilhandlaren innan affären är i hamn.
Jurij rekommenderade alla att tänka globalt från början, och den resan går så snabbt nu att det inte är någon mening att ”börja i liten skala” utan att tänka på att kunna ta sitt erbjudande globalt redan från dag 1.
Se även filmen Sights (bifogad nedan) på temat.
Detta avslutar de två första presentationerna.
Efter pausen var det dags för Parisa Zarnegar, Doktor i Neurovetenskap

Parisa Zarnegar, Neuro effektivt ledarskap

Lär om hjärnan och bli bättre på att driva förändring.

Parisa pratade om Emiotional wisdom och att stora ledare som ex vis Richard Branson pratar om att de ”lyssnar på sin magkänsla”. Hon menade på att vi är känslostyrda – dvs inte tänkande varelser med känslor, utan varelser med känslor som har förmågan att tänka.

Rädsla är den starkaste känslan och när rädslan styr tappar vi förmågan till rationellt tänkande och förmåga till strategi – och hamnar i ett fight/flight/freeze stadie.

Försök uppnå emotional regulation, och använda känslor för att styra konstruktivt.

När man har anställda som jobbar under hot, hot att bli av med sitt jobb, hot att bli utskällda osv så triggar det fight/fligt/freeze och då blir de oengagerade och slutna, jämf med de som jobbar under belönin som är engagerade och kreativa.

Detta är viktigt i organisationer med förändring då anledningen till förändringen måste vara tydlig och förankrad – annars blir den anställde orolig för förändringen och försöker förstå hur just denne kommer att drabbas. Så förändring måste alltså vara baserad på ett ”healthy choice” och inte fight/flight..

Den positiva stressen är att jämföra med ett lejon som jagar, och den negativa stressen upplevs som en antilop, som blir jagad.

Att ta på offerkoftan inför förändring är att sätta sig i situationen och avsäga sig all kontroll – detta triggar fight/flight reaktion och är väldigt stressand, höga nivåer av adrenalin och cortizon leder till magsår.

Det är alltså viktigt att vara medverkande till förändring och att förstå varför.

 

 

Och sen entreprenörerna inom Venture Capital

Sara Wimmercrantz & Suzanne Najafi

E-handelsprofilerna som omvandlar fördomar till affärer

Dessa två eldsjälar pratade om vikten att använda sig av influencers och att traditionell marknadsföring tv/print är helt dött. Kunden är en förutsättning för att hitta din affär och får du inte med dig kunden på resan är du helt körd. Kan du din kund så är du nästan redan hemma.
De spådde också att av framtidens tillväxt så kommer 80% vara digital.
De tipsade om att hitta en ”själsfrände” i en annan bransch som också brinner för e-handel, så man kan ha denne som bollplank och dela erfarenheter med – då anställda i det egna bolaget ibland inte räcker till.
Och är det så att man har dåliga oengagerade chefer så kan man faktiskt göra sig av med dem och byta till mer framåtriktad personal som är lösningsinriktad.
//Niklas

Niklas Helgesson